گلستان بدون گل دیده اید؟

سلام دوستان . امروز به یه گلستان بدون گل رفتم. 

 بالاخره طرح سؤال پایانی این کابوس هر ساله ی  اردیبهشت تموم شد. باید به مدرسه تحویلشون میدادم. 

 حیاط مدرسه سوت و کور و بی صفا بود. با دقّت به اطرافم نگاه کردم . چقدر بی روح و کسل کننده بنظر میرسید.

  سعی کردم زود به خونه برگردم . خدا نگهدار تا شنبه...

کسوف دل ( سلمان هراتی)

سجاده ام کجاست؟

می خواهم از همیشه ی این اضطراب برخیزم

این دل گرفتگی مداوم شاید

تأثیر سایه ی من است

        که اینسان

                    گستاخ و سنگوار

 بین خدا و دلم ایستاده ام

سجاده ام کجاست؟

                                           ( زنده یاد سلمان هراتی )

سلمان هراتی

سلام . دیشب از شبکه 1 دوباره سلمان هراتی را دیدم . شعر های سلمان و بغض مادرشان منو به سالهای نه چندان دور برد . سلمان هراتی معلم شاعری که در 27 سالگی  پرواز کرد . آن هم زیر چرخهای یک ماشین...

دلم برای شعرهای سلمان تنگ شده ... نه بخاطر آنکه همشهری و هم محلّه و همسایه بودیم برای اینکه از شعرهاش بوی سادگی و صمیمیّت می آمد. 

آی گالش ای صبور سترگ 

از دم تو تحمل ایوب می وزد 

با ما بگو 

آویشن کدام بهار

 در سبد دستهای تو گل ریخت؟...

(وای از حافظه ام ) 

امان از دست کسانی که امانت را به یادگار نگه می دارند . کتاب (از آسمان سبز سلمان) به امانت رفت. 

 مزارسلمان هراتی در گلستان بالای محله ی مزردشت  از توابع خرم آباد تنکابن هر ساله پذیرای زائران ادب دوست و ادیبان دوستدار سلمان می باشد .

من هربار که به زیارت پدر و مادرم می روم , توفیق قرائت فاتحه بر مزار ایشان را  پیدا می کنم. روحشان شاد...

  

آخرین سه شنبه...

امروز سه شنبه ی آخری بود  که با دخترا ی گلم بودم. دلم از حالا براشون تنگ شده.

جای گل من خیلی خالی بود... هر کجا هست خدایا به سلامت دارش...

خدایا کاش  ......

کاش آدما اون چیزی باشن که می گن...

کاش شعرای رو تخته ....

خسته ام . عمیقاً .

تغذیه ی مناسب ایام امتحانات...

 



http://thumbs.dreamstime.com/thumb_215/1197013610D55Fl5.jpg

 بسیاری از دانش ‌آموزان روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می ‌پردازند و تصور می‌ کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می ‌شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می ‌توان بازده فکری را افزایش داد.
 
به کارگیری نکات و توصیه ‌های زیر توان شما را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می‌دهد
 

1- در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.
 
2- بررسی‌ های دانشمندان نشان می دهد که غذاهای نشاسته ‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.
 
3- صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌ مرغ، نان سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود.
 
4- کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی ‌توانند صبحانه ی مفصلی بخورند، توصیه می ‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.
 
5- بعضی از دانش ‌آموزان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می‌ کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی ‌ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.
 
6- خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می ‌کند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌ های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.
 
7- خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی در کاهش اضطراب می ‌کند، زیرا کم‌ خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.
 
8- مصرف سبزی‌ و میوه‌ های تازه توصیه می‌ شود.
 
9- در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.
 
10- در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و سوء هاضمه قرار نگیرید و از خوردن غذا در بیرون از خانه جدا خودداری كنید. غذا را خوب بجوید و به آرامی میل كنید.
 
11- در طول روز آب كافی بیاشامید، اما دقت داشته باشید که آشامیدن آب و نوشیدنی‌ های دیگر در وسط غذا سبب اختلال در هضم و ایجاد نفخ می ‌شود.
 
12- از مصرف زیاد شیرینی جات و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ ها ممکن است در نگاه اول انرژی ‌زا به نظر برسند، اما باید توجه داشت که این قابلیت در آن ها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما دست خواهد داد.
 
13- بر خلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن‌ ‌به انرژی را افزایش نمی ‌دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی شیرین و چرب در طول دوران امتحان، نه تنها مفید نیست، بلكه سبب چاقی‌ ‌می‌ شود.
 
14- صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را كمی مختصرتر بخورید، اما صبحانه را كامل میل كنید.
 
15- مصرف روزانه یك لیوان شیر،‌ ‌برای ایجاد آرامش در طول دوران امتحان موثر است.
 
16- خوردن آجیل از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم است، به یادگیری کمک می کند، زیرا کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.
 
17- ماست و دوغ ترش، خواب آور است، اما خوردن ماست شیرین مفید است.
 
18- از خوردن قهوه و چای پُررنگ، خودداری كنید، ولی چای كم‌ رنگ مفید است.
 
19- تغذیه متعادل و متنوع شامل نان و غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت ها و میوه‌ها سبب كاهش استرس در زمان امتحان می ‌شود.
 
20- اگر احساس خستگی می ‌كنید، كمی استراحت كنید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرك، بنابراین مصرف قهوه به منظور بیدار ماندن توصیه نمی ‌شود.

 

منبع:هفته نامه سلامت                                                                       

 

گله...

خوش بود گر محک تجربه آید به میان                تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

                                           **********

چون رشته گسست می توان بست                 اما گرهیش در میان هست.

                                          **********

کمال صدق و محبت ببین نه نقص گناه             که هر که بی هنر افتد نظر به عیب کند.

                                         **********

شور و حال ...

گفتی : غزل بگو ! چه بگویم ؟ مجال کو ؟


                           شیرین من ، برای غزل شور و حال کو ؟


پر می زند دلم به هوای غزل ، ولی 

                             گیرم هوای پر زدنم هست ، بال کو ؟


گیرم به فال نیک بگیرم بهار را 

                             چشم و دلی برای تماشا و فال کو ؟


تقویم چارفصل دلم را ورق زدم

                           آن برگهای سبز ِ سرآغاز سال کو ؟


رفتیم و پرسش دل ما بی جواب ماند 

                         حال سوال و حوصله ی قیل و قال کو ؟

                                                                                

                مرحوم قیصر امین پور


راستی ما شبیه کدام کتابیم...

  • بعضی از آدم ها جلد زركوب دارند.
  • بعضی جلد ضخیم و بعضی جلد نازك.
  • بعضی از آدم ها با كاغذ كاهی چاپ می‌شوند و بعضی با كاغذ خارجی.
  • بعضی از آدم ها ترجمه شده‌اند.
  • بعضی از آدم ها تجدید چاپ می‌شوند و بعضی از آدمها فتوكپی آدمهای دیگرند.
  • بعضی از آدم ها با حروف سیاه چاپ می‌شوند و بعضی از آدمها صفحات رنگی دارند.
  • بعضی از آدم ها تیتر دارند، فهرست دارند و روی پیشانی بعضی از آدمها نوشته‌اند: حق هرگونه استفاده ممنوع و محفوظ است.
  • بعضی از آدم ها قیمت روی جلد دارند.
  • بعضی از آدمها با چند درصد تخفیف به فروش می‌رسند و بعضی از آدم ها بعد از فروش پس گرفته نمی‌شوند.
  • بعضی از آدم ها را باید جلد گرفت،
  • بعضی از آدمها را می‌شود توی جیب گذاشت،
  • بعضی از آدمها را می‌توان در كیف مدرسه گذاشت.
  • بعضی از آدم ها نمایشنامه‌اند و در چند پرده نوشته می‌شوند.
  • بعضی از آدمها فقط جدول و سرگرمی دارند و بعضی از آدمها معلومات عمومی هستند.
  • بعضی از آدم ها خط خوردگی دارند و بعضی از آدمها غلط چاپی دارند.
  • از روی بعضی از آدمها باید مشق نوشت و از روی بعضی از آدمها باید جریمه نوشت.
  • بعضی از آدم ها را باید چند بار بخوانیم تا معنی آنها را بفهمیم و بعضی از آدمها را باید نخوانده دور انداخت.
  • بعضی از آدم ها مخصوص نوجوانان نوشته می‌شوند و بعضی مخصوص بزرگسالان.
  • بعضی از آدم هایی كه مخصوص نوجوانان نوشته می‌شوند خیلی كودكانه و سطحی هستند.

      و

    “کتابها مثل آدمها هستند”

    • بعضی از کتاب ها ساده لباس می پوشند و بعضی لباس های عجیب و غریب و رنگارنگ دارند.
    • بعضی از کتاب ها برای ما قصه می گویند تا بخوابیم و بعضی قصه می گویند تا بیدار شویم.
    • بعضی از کتاب ها تنبل هستند.بعضی از کتاب ها زیاد می خوابند و همیشه خمیازه میکشند.
    • بعضی از کتاب ها شاگرد اول می شوند و جایزه می گیرند.بعضی مردود می شوند و بعضی تجدید.
    • بعضی از کتاب ها تقلب می کنند.بعضی از کتاب ها دزدی می کنند.
    • بعضی از کتاب ها به پدر و مادر خود احترام میگذارندو بعضی حتی اسمی هم از پدر و مادر خود نمی برند.
    • بعضی از کتاب ها هرچه دارند از دیگران گرفته اند و بعضی از کتاب ها هرچه دارند به دیگران می بخشند.
    • بعضی از کتاب ها فقیرند و بعضی گدایی می کنند.
    • بعضی از کتاب ها پر حرفند ولی بعضی حرفی برای گفتن ندارند و بعضی ساکت و آرامند ولی یک عالم حرف گفتنی در دل دارند.
    • بعضی از کتاب ها بیمارند، بعضی از کتاب ها تب دارند و هذیان می گویند.
    • بعضی از کتاب ها را باید به بیمارستان برد تا معالجه شوندو بعضی را باید به تیمارستان برد.
    • بعضی از کتاب ها کودکانه و لوس حرف می زنند و بعضی از کتاب ها فقط غر می زنندو نصیحت می کنند.
    • بعضی از کتاب ها دو قلو یا چند قلو هستند.بعضی از کتاب ها پیش از تولد می میرند. و بعضی تا ابد زنده هستند.
    • بعضی از کتاب ها سیاه پوستند ، بعضی سفید پوست و بعضی زرد پوست یا سرخ پوست.
    • بعضی از کتاب ها به رنگ پوست خود افتخار می کنند و رنگ دیگران را مسخره می کنند...


    از کتاب بی بال پریدن قیصر امین پور

      

  • امان از مودم خراب..

    هر چی می نویسم . حذف میشه . خسته شدم...

    پدر و مادر ...

    سلام دوستان. شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را تسلیت عرض می کنم.

     امسال سالگرد پدرم مقارن با  20 صفر( اربعین امام حسین(ع) ) و سالگرد مادرم مقارن با 3 جمادی الثانی( شهادت حضرت فاطمه زهرا ) شد . روحشان شاد . 

    بشدت دلتنگشانم. 

    < ربنا اغفر لی و لوالدیّ و المومنین والمومنات یوم یقوم الحساب >